ArticleDetails

Mid-mesial canal in first mandibular molar

شکایت اصلی بیمار: درد در حین جویدن

سابقه درمان دتدانپزشکی: دندان مولر اول مندیبل سمت راست (30#) حدود سه سال قبل با آمالگام ترمیم شده است.

یافته های مهم

• عدم پاسخ دندان به سرما (-)
  •  عدم پاسخ دندان به گرما (-)
  • حساسیت در دق و لمس
  • مشاهده ی رادیولوسنسی در ناحیه فورکیشن و همچنین رادیولوسنسی پری آپیکال
  • مشاهده ی انحنای شدید ریشه ی مزیال
  • عمق Probing نرمال

تشخیص پالپی : نکروز

تشخیص پری آپیکال : پریودنتیت مزمن آپیکال

طرح درمان : درمان ریشه دندان

نکات اموزنده :

• در دندان های نکروز و  همراه با پاتولوژی پری آپیکال، بهتر است آماده سازی مکانیکی به روش crown down انجام شود و وقتی با وسایل دستی و روتاری به انتهای ریشه می رسیم، قسمت عمده ی بافت نکروتیک حذف شده باشد.
  • در دندان های مولر مندیبل همیشه باید شیار بین کانال های مزیالی با استفاده از فرز Mueller یا تیپ های اولتراسونیک ظریف، به دنبال کانال mid-mesial باشیم. دقت کنید ما برای پیدا کردن این کانال نیاز به برداشت مقدار زیادی از عاج نداریم و برداشت بیش از حد عاج منجر به پرفوریشن کف فورکا خواهد شد.
  • مشاهده ی رادیولوسنسی در ناحیه فورکیشن در رادیوگرافی قبل از کار، ممکن است اتیولوژي پریودنتال یا اندودنتیک داشته باشد. وضعیت پریودنتال دندان حتما باید قبل از شروع درمان چک شود. در صورت عدم وجود مشکل پریودنتال، رادیولوسنسی ناحیه فورکیشن معمولا مرتبط با لترال کانال های ریشه است که در این صورت میبایست بصورت سه بعدی سیستم کانال ریشه تمیز شود.

Related Article

Other webinars
C-shaped Mandibular Molar

آناتومی C-shaped معمولا در دندان های مولر دوم مندیبل مشاهده می شود و درمان ریشه این دندان ها همواره چالش برانگیز است. پروسه ی آماده سازی chemical در این دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

Endodontic Treatment Challenges of  Complex Anatomy

Endodontic Treatment Challenges of Complex Anatomy

Dr.Ahmadreza Pirozfar

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Egestas purus viverra accumsan in nisl nisi. Arcu cursus vitae congue mauris rhoncus aenean vel elit scelerisque. In...